Wednesday, June 13, 2012

თეატრები ქვეყნების მიხედვით


ბურგთეატრი (გერმ. Burgtheater, საიმპერიო კარის თეატრი), თავდაპირველად ცნობილი, როგორც „der Burg“, ხოლო 1920წლამდე კი „Hofburgtheater“, არის ავსტრიის ფედერალური თეატრი ვენაში და ერთ-ერთი უმნიშვნელოვანესი გერმანულენოვანი თეატრი მსოფლიოში.
თეატრი დაარსდა 1741 წლის 13 მარტს ჰაბსბურგი დედოფალი მარია ტერეზა ავსტრიელის მიერ საკუთარი სასახლის გვერდით; მისმა ვაჟმა იმპერატორმა იოზეფ II-მ მას გერმანიის ნაციონალური თეატრი დაარქვა 1776 წელს. 1794 წლიდან თეატრს ერქვა „K.K. Hoftheater nächst der Burg“. თეატრი ახალ შენობაში გადავიდა რინგშტრასეზე 1888 წლის 14 ოქტომბერს; ახალი შენობის პროექტი ეკუთვნის გოტფრიდ სემპერსა და კარლ ფრეჰერ ფონ ჰაზენაუერს. 1944 წელს ხანძრის შედეგად განადგურებული სასახლის თეატრი 1955 წელს აღადგინეს. ისტორიულად კლასიკური ბურგთეატრის სტილი და ბურგთეატრის გერმანული ენა ყველა გერმანულენოვანი თეატრისთვის მაგალითის მიმცემი იყო.
ვენის სახელმწიფო ოპერა (გერმ. Wiener Staatsoper) მდებარეობს ვენაშიავსტრია, და ერთ-ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანისაოპერო თეატრია ევროპასა და მთელ მსოფლიოში. 1920 წლამდე "ვენის კარის ოპერა" ერქვა (k.k. Hofoper).
ოპერის ერთ-ერთი ყველაზე განთქმული დირიჟორი იყო გუსტავ მალერი. მისი მოღვაწეობის პერიოდში მალერმა აღზარდა მომღერალთა ახალი თაობა, მათ შორის ანა ბარ-მილდენბურგისელმა კურცი და ლეო სლეზაკი. მასვე ეკუთვნის სცენის ისტორიული მდიდრული დეკორაციების უფრო მოდერნისტულ, იუგენდსტილის გემოვნებით შეცვლა. მალერმა შემოიღო თეატრში წარმოდგენის დროს განათების დამუქების პრაქტიკა, რასაც თავდაპირველად მაყურებელთა წინააღმდეგობა შეხვდა.
კომპანიას ამჟამად სეიჯი ოზავა მეთაურობს. ვენის ოპერის სხვა დირიჟორთა შორის იყვნენ ჰანს რიხტერიფელიქს ვაინგარტნერირიხარდ შტრაუსიკლემენს კრაუსი, ვილჰელმ ფურტვენგლერი, ბრუნო ვალტერიკარლ ბომიჰერბერტ ფონ კარაიანილორინ მააცელიკლაუდიო აბადო და რიკარდო მუტი.
ფონ კარაიანის დირექტორობამდე ვენის ოპერას პერმანენტული ანსამბლი ჰყავდა. ფონ კარაიანმა შემოიღო მოწვეულ მომღერალთა პრაქტიკა. თეატრს მჭიდრო კავშირი აქვს ვენის ფილარმონიულ ორკესტრთან, რომლის წევრები ვენის სახ. ოპერის ორკესტრიდან ირჩევიან.
ბაქოს ქართული თეატრიბაქოში მოქმედი ქართული დრამატული თეატრი. შეიქმნა ბაქოს მუშათა მოძრაობის აღმავლობის პერიოდში. პირველი წარმოდგენა ქართველ მუშა სცენისმოყვარეთა ძალებით გაიმართა 1894 წელს. შემდეგში ხელმძღვანელობდა ბოლშევიკური ორგანიზაციის წევრი, ცნობილი რევოლუციონერი ალიოშა ჯაფარიძე. მოგვიანებით წარმოდგენებში მონაწილეობდნენ და წრეს ხელმძღვანელობდნენ ბაქოში მცხოვრები ან მოწვრული პროფესიონალი ქართველი მსახიობები და რეჟისორები: ეფემია და კოტე მესხები, შ. დადიანი, ვ. გუნია, ვ. შალიკაშვილი, ა. წუწუნავა, ვ. ბარველი, დ. აწყურელი, ელო და ქეთევან ანდრონიკაშვილები, ც. ამირეჯიბი, ბ. წულუკიძე, შ. ხონელი, ნ. გვარამაძე, ს. ვაჩნაძე, ე. ციმაკურიძე, დ. შველიძე, პ. ჭიჭინაძე, გ. მატარაძე და სხვები.
1909 წელს ბაქოში დაარსდა ქართველთა შორის წერა-კითხვის გამავრცელებელი საზოგადოების ბაქოს განყოფილება და მისი დრამატული კომიტეტი. ამ დროისათვის ბაქოში უკვე მოღვაწეობდა ნახევარი პროფესიული დასი, რომელიც 1933 წელს სახელმწიფო პროფესიულ თეატრად ჩამოყალიბდა.
ბაქოს ქართული თეატრში დაიწყეს სასცენო მოღვაწეობა პირველმა ქართველმა რეჟისორმა ქალმა ბაბო გამრეკელ-თორელმა, მსახიობებმა მ. გელოვანმა, ა. ჟორჟოლიანმა, ა. ჭუმბურიძემ და სხვებმა. თეატრის ძირითად ბირთვს შეადგენდნენ სცენის მოყვარეები: გ. თედიაშვილი, ა. ახობაძე, ანა და ალექსანდრე ნადირაძეები, ა. და გ. პავლიაშვილები და სხვები.
ბაქოს ქართული თეატრის რეპერტუარში უმთავრესად ქართველ დრამატურგების, აგრეთვე რუს და უცხოელ ავტორთა პიესები შედიოდა. აღსანიშნავია, რომ შ. დადიანი „გუშინდელნი“, პ. კაკაბაძის „ჯვარედინ გზაზე“, კ. კალაძის „ბნელი ღამის სტუმრები“ და სხვა პირველად ბაქოს ქართულ სცენაზე დაიდგა.
ბაქოს ქართული თეატრმა ხელი შეუწყო ბაქოს ქართველ მოსახლეობაში ეროვნული სულისკვეთების გაღვივებას. დაიხურა 1937 წელს.
ბოვერის თეატრი იყო თეატრი ბოვერიშინიუ–იორკში. გაიხსნა 1826 წლის 22ოქტომბერს. ყველაზე წარმატებული პერიოდი ჰქონდა 1830–1840–იან წლებში. 1850–იან წლებში თეატრის აუდიენციის ძირითად ნაწილს შეადგენდნენ ირლანდიელი, გერმანელი და ჩინელი იმიგრანტები. თეატრი 5-ჯერ დაიწვა 17 წლის განმავლობაში. 1929 წლის ხანძარმა ბოვერის თეატრი საბოლოოდ გაანადგურა.
უოლნატ სტრიტის თეატრი (ინგლ. The Walnut Street Theatre - თეატრი უოლნატის ქუჩაზე) უძველესი უწყვეტად მოქმედი თეატრია ინგლისურენოვან სამყაროში; მდებარეობსფილადელფიაშიპენსილვანია, #825 უოლნატ სტრიტზე. დაწესებულებას სამი სცენა აქვს: მთავარი - კომპანიის ძირითადი და უდიდესი წარმოდგენებისთვის, ინდიპენდენს-სტუდიო - შენობის მესამე სართულზე მცირე წარმოდგენებისთვის, და სტუდიო 5 - მეხუთე სართულზე, რომელიც გაქირავებულია დამოუკიდებელი წარმოდგენებისთვის.
ოლდ ვიკი (ინგლ. Old Vic) არის ბრიტანული თეატრი, მდებარეობს ლონდონში უატერლოოს სადგურის სამხრეთ-აღმოსავლეთით, კატის ქუჩისა და უატერლოოს გზის გადაკვეთაზე. თეატრის შენობა შეტანილია აღნუსხული შენობების სიაში 1951 წელს.
თეატრს სახელი დაერქვა იმ კომპანიისა, რომელიც დაფუძნდა თეატრის შენობაში და მართავდა წარმოდგენებს თავისი რეპერტუარიდან. შემდგომში ამ დასის საფუძველზე ლოურენს ოლივიემ ჩამოაყალიბა ბრიტანეთის ეროვნული თეატრი 1968 წელს. ეროვნული თეატრი ოლდ ვიკის შენობაში რჩებოდა 1976 წლამდე, სანამ არ აშენდა მისთვის ახალი შენობა საუთ ბენკზე.
კოპენჰაგენის ოპერა გაიხსნა 2005 წლის 15 იანვარსდანიელი არქიტექტორის, ჰენინგ ლარსენის ნამუშევარი ეძღვნება დანიის დედოფალს,მარგერიტ II-ს.
ოპერა აგებულ იქნა დედოფლის სასახლის პირდაპირ, კოპენჰაგენის ძველ დოკებზე 2001 - 2005 წლებში, ჰოლმენში. ახალი დარბაზი დააფინანსა დანიელმა მეწარმემ მერსკ მაკკინი მიულერმა, რომელიც არის საზღვაო სასნავთობო ჯგუფის, A.P. Møller-Mærsk-ის მფლობელი. შენობა გარშემორტყმულია წითელი აგურის შენობებით, რომლებიც მიეკუთვნება XVII საუკუნეს. სექტორი უკავია უამრავ რესტორანს, გალერეას, ხელოვნების აკადემიას.
კოპენჰაგენის ოპერის მეცენატი იმდენად მბრძანებლური ხასიათის აღმოჩნდა, რომ არქიტექტორმა ჰენინგ ლარსენმა პროექტის განხორციელების პროცესში თავის დანებებაც კი დააპირა, თუმცა თავი შეიკავა. პრესას კი განუცხადა, რომ თანამშრომლობის პროცესი წარმოუდგენლად რთული იყო როგორც ფიზიკურად სევე ფსიქოლოგიურად. შენობას გარს არტყამს არხები და ამვარად იქმნება შთაბეჭდილება კუნძულზე ყოფნის. მისი ფასადი ფოლადის გრილს გვაგონებს, რის გამოც ზედმეტსახელად "ტოსტერი" შეარქვეს. ასევე უწოდებენ "აეროპორტის ტერმინალს". კონსტრუქციაში გამოყენებულოია ბეტონი, მინა, ფოლადი და მარმარილო. ინტერიორი 14 სართულისგან შედგება და ათასამდე ოთახს მოიცავს. მთავარი სცენა და კულისები შენობის შუაგულში მდებარეობს. დიდი დარბაზი 1500 ადამიანზეა გათვლილი. ორკესტრისთვის განკუთვნილ ადგილში კი 110 მუსიკოს ეტევა. შენობაში მოთავსებულია ოთხი მეორეული სცენა. ორკესტრის სარეპეტიციო დარბაზი მიწისქვეშ , ზღვის დონიდან 13 მეტრით ქვემოთ მდებარეობს.
ოპერას უკავია 41000 კვ. მეტრი ფართობი, მიწისქვეშ მისი ფართობია 12000 კვ. მეტრი. სიმაღლე 38 მეტრია. კონსტრუქცია დაჯდა 336 მილიონიევრო.
ლა სკალა (იტალ. Teatro alla Scala - სიტყვასიტყვით "თეატრი კიბეზე"), ოპერის შენობა მილანში,იტალიაში.
შენობა ააგეს ორ წელიწადში არქიტექტორ ჯუზეპე პიერმარინის მიერ, მარი-ტერეზა ავსტრიელისშეკვეთით მას შემდეგ, რაც ხანძრის გამო განადგურდა ძველი საჰერცოგო თეატრი. ლა სკალა გაიხსნა 1778წლის 3 აგვისტოს ანტონიო სალიერის ოპერით l'Europa riconosciuta.
ამ შენობაში იდგმებოდა დომენიკო ჩიმაროზასჯუზეპე ვერდის და სხვათა ოპერები. ეს ქორეოგრაფიული ხელოვნების მთავარი ადგილი იყო. ყოველ წელიწადს მასში უამრავი ბალეტი იდგმება კალასიკური ცეკვის უდიდესი ოსტატების მონაწილეობით. ამის გამო ლა სკალამ თითქმის მითოლოგიური მნიშვნელობა შეიძინა.

შენობის ახალი ინტერიერი
1943 წელს ლა სკალის შენობა დაიბომბა და მისი ხელახალი გახსნა 1946 წელს მოხერხდა.
ლა სკალის ყველაზე ცნობილი მთავარი დირიჟორი იყო არტურო ტოსკანინი1972 წელს იგი შეცვალა კლაუდიო აბადომ1986 წელს კი -რიკარდო მუტიმ2002 წლის 19 იანვარს შენობა დაიხურა განახლებისთვის საჭირო სამუშაოების გამო. განახლებას ხელმძღვანელობდა არქიტექტორი მარიო ბოტა. ხელახალ გახსნას ადგილი ჰქონდა 2004 წლის 7 დეკემბერს სალიერის იმავე ოპერით, რითაც თავდაპირველად გაიხსნა.
ლა სკალაში მუსიკალური სეზონი ტრადიციულად იხსნება 7 დეკემბერსმილანის მფარველი წმინდა ამბროზის დღეს. ამავე შენობაში არის ლა სკალას მუზეუმი, სადაც ინახება სასცენო ნახატების, დეკორაციების, ქანდაკებების, კოსტიუმების უდიდესი კოლექცია.
ლიტვის ეროვნული დრამის თეატრი (ლიტვ. Lietuvos nacionalinis dramos teatras) – დრამის თეატრი ლიტვის დედაქალაქვილნიუსში. დაფუძნდა 1940 წლის 6 ოქტომბერს.
ამჟამინდელი სახელი თეატრს 1998 წელს ეწოდა, მანამდე ცნობილი იყო „აკადემიური“ თეატრის სახელწოდებით.
ნორვეგიის ეროვნული თეატრი (ნორვ Nationaltheatret) ოსლოში მდებარე ნორვეგიის ერთ-ერთი უდიდესი და ყველაზე ცნობილი დრამატული ხელოვნების წარმოდგენის ადგილი.
თეატრმა პირველი წარმოდგენა მაყურებელს 1899 წლის სეტქემბერში შესთავაზა, თუმცა, დასაბამი ჯერ კიდევ ქრისტიანიასთეატრიდან აქვს, რომელიც 1829 წელს დაარსდა. იმხანად სამი ოფიციალური ღია წარმოდგენა იმართებოდა სექტემბრის დამდეგს: ლუდვიგ ჰოლბერგის რჩეული პიესები, ჰენრიკ იბსენის "ხალხის მტერი" და მესამე დღეს სიგურდ იორსალფარის ბიორნსტერნ ბიორნსონი. თეატრი თავდაპირველად დაფუძნდა როგორც კერძო ინსტიტუცია და 1929 წლამდე, სანამ ნორვეგიის მთავრობა დაიწყებდა ცოტაოდენი დახმარების გაწევას, რამდენჯერმე სერიოზული ფინანსური სიძნელეების პირისპირ აღმოჩნდა. თეატრს არაერთი გამოჩენილი ნორვეგიელი სდგომია სათავეში, მაგრამ, 1911 წელს ვილჰელმ კრაგის გამოჩენამ, ეროვნული თეატრის "ოქროს ხანას" მისცა დასაბამი.
თეატრს ხშირად იბსენის ნამუშევრების ბინადაც მიიჩნევენ, რადგან მისი პიესების უდიდესი ნაწილი აქვეა დადგმული. აღსანიშნავია აგრეთვე ბავშვების უსაყვარლესი პიესა "გამგზავრება საშობაო ვარსკვლავთან", რომელიც თეატრის ფინანსურმა დირექტორმა სვერ ბრანდტმა 1924 წელს დადგა პირველად.
თეატრს ოთხი დიდი დარბაზი აქვს: მთავარი დარბაზი Hovedscenen, ამფითეატრი Amfiscenen, ფერწერული ტილოების დარბაზი Malingsalen და ტორშოვის თეატრი Torshovteatret ოსლოს ტორშოვის უბანში.
მიმდინარე დირექტორია ჰანე ტიომტა. თეატრის მთავარი შენობა განთავსებულია სამეფო სასახლესა და პარლამენტის შენობას შორის. დიზაინერი ჰენრიკ ბული.
რუსეთის სახელმწიფო აკადემიური დიდი თეატრი (რუს.: Государственный академический Большой театр России) თეატრისა და თეატრალური დასის სახელწოდებაა მოსკოვშირუსეთი. თეატრის დიდსა და მცირე დარბაზებში სრულდება სპექტაკლები, ბალეტისა და ოპერის წარმოდგენები.

ბოლშოის დიდი დარბაზი
კომპანია დაფუძნდა 1776 წელს პიოტრ ურუსოვისა და მიხაილ მედოკსის მიერ. თავადპირველად წარმოდგენები კერძო სახლში იმართებოდა, ხოლო 1780 წლიდან მათ პეტროვსკის თეატრი შეიძინეს და სპექტაკლებისა და ოპერების დადგმა დაიწყეს.
თეატრის თანამედროვე ბინა 1825 წელს აშენდა პეტროვსკის თეატრის ადგილას, რომელიც 1805 წლის ხანძარმა დაანგრია. შენობის პროექტი ჯოზეფ ბოუვს ეკუთვნის, რომელმაც 1824 წელს ასევე იქვე მყოფი მალი თეატრი ააშენა. ამ პერიოდში რუსეთის ყველა თეატრი იმპერატორის კუთვნილება იყო. მოსკოვსა და პეტერბურგში მხოლოდ ორი თეატრი არსებობდა, ერთის დანიშნულება ოპერადა ბალეტი იყო, მეორისა კი ტრაგედიები და კომედიები. ვინაიდან ოპერა და ბალეტი დრამაზე უფრო არისტოკრატიულად მიიჩნეოდა, ოპერის სახლს "გრანდ თეატრი" (ბოლშოი გრანდის რუსული ვარიანტია) შეარქვეს, ხოლო დრამის თეატრს კი "მცირე თეატრი" (მალი - რუსულად მცირეს ნიშნავს).
თეატრის ინაუგურაცია 1825 წლის 18 იანვარს მოხდა. თავდაპირველად აქ მხოლოდ რუსული წარმოდგენები იმართებოდა, უცხოელი კომპოზიტორების რეპერტუარი პირველად 1840 წელს გაჟღერდა. 1853 წლის ხანძარმა დიდი ზარალი მოუტანა თეატრს; რეკონსტრუქცია წარიმართა ალბერტ კავოსის, საოპერო კომპოზიტორი კატერინო კავოსის ვაჟი, მიერ და ხელახლა გაიხსნა 1856 წელს. მეორე მსოფლიო ომის პერიოდში თეატრი სერიოზულად დაზიანდა საჰაერო დაბომბის შედეგად, თუმცა ის მალევე აღადგინეს.
ბოლშოი მრავალი ისტორიული პრემიერის ადგილი იყო, მათ შორის ჩაიკოვსკის "La Voyavoda und Mazeppa", და რახმანინოვის"Aleko" და "Francesca da Rimini".
მარინის თეატრი (ფრანგ. Le Théâtre Marigny ) მდებარეობს პარიზის VIII ოლქში, შანზ-ელიზეზე1835 წელს ერთი ილუზიონისტი იწყებს ამ შენობაში წარმოდგენების გამართვას, რის გამოც მას ეწოდება "მარინის სიგიჟეები". 1855 წელს თეატრის ხელმძღვანელი ხდება ოფენბახიმარინის თეატრის დარქმევაც ამ პერიოდს უკავშირდება.
1880 წელს დარბაზს რეკონსტრუქციას უტარებს შარლ გარნიე1925 წელს კიდევ ერთი რეკონსტრუქციის შედეგად დარბაზი ფართოვდება.
1948 წელს სიმონ ვოლტერას ხელმძღვანელობით მარინის თეატრში მოწვეულ იქნებიან კომედი-ფრანსეზის მსახიობები. 1965 წელს თეატრის დირექტორი ხდება ელვის პოპესო, ამჟამად კი ამ თანამდედობაზე იმყოფება რობერ ოსეინი.
ა. სპენდიარიანის სახელობის ერევნის ოპერისა და ბალეტის აკადემიური თეატრისომხეთის მთავარი მუსიკალური თეატრი. გაიხსნა 1933 წელს სპენდიარიანის ოპერით „ალმასტი“. შენობა აგებულია 1926-1953 წლებში (არქიტექტორი ა. თამანიანი). სხვადასხვა დროს თეატრში მუშაობდნენ: დირიჟორები გ. ბუდაგიანი, კ. სარაჯევი, რ. სტეფანიანი, მ. თავრიზიანი, ს. ჩარექიანი; რეჟისორები — ა. ბურჯალიანი, ა. გულაკიანი, ლ. ქალანთარი; ბალეტმაისტერი — ი. არბატოვი; ქორმაისტერი — ვ. ნიკოლსკი; მხატვრები — მ. სირიანი, ს. ალაჯალოვი, მ. არითჩიანი; ოპერის მსახიობები — ა. დანიელიანი, შ. ტალიანი, ლ. ისეცკი (იოანისიანი), ა. კარატოვი, პ. ლისიციანი; ბალეტის მსახიობები — ლ. ვოინოვა-შიკანიანი, რ. თავრიზიანი, ს. სარქისიანი, გ. გეორგიანი, ზ. მურადიანი და სხვები.
თეატრის საუკეთესო დადგმებია: ოპერები - ტიგრანიანის „ანუში“ (1935) და „დავით-ბეგი“ (1950), სტეფანიანის „მამაცი ნაზარი“ (1935), „ლუსაბაცინი“ (1938), „გმირი ქალი“ (1950, სსრკ სახელმწიფო პრემია, 1951), აივაზიანის „თაფარნიკოსი“ (1938), ჩიხაჯიანის „არშაკ II“ (1945, სსრკ სახელმწიფო პრემია, 1946), ბაბაევის „არცვაბერდი“ (1957), ტერტერიანის „ცეცხლის რკალი“ (1967) და სხვა. ბალეტები — ხაჩატურიანის „ბედნიერება“ (1939), „გაიანე“ (1947), „სპარტაკი“ (1961), ტერ-ღევონდიანის „ანაიტი“ (1940), „ხანდუტი“ (1945), „სამი პალმა“ (1964, ორივე სპენდიარიანის მუსიკაზე), ეღიაზარიანის „სევანი“ (1956), ოჰანესიანის „მარმარი“ (1957), „მარადი კერპი“ (1966), არისტაკესიანის „პრომეთე“ (1967). თეატრში აგრეთვეა საზღვარგარეთელ კომპოზიტორთა ნაწარმოებები.
თეატრის დასში არიან: ოპერის მსახიობები სსრკ სახელმწიფო არტისტები გ. გასპარიანი, ტ. საზანდარიანი, ნ. ჰოვანისიანი, სომხეთის სახალხო არტისტები გ. გალიჩიანი, ს. გალსტიანი,მ. ერკათი, ს. დანიელიანი, ა. კარაპეტიანი, ა. პეტროსიანი, დ. პოღოსიანი, ა. თუთუნჯიანი, ე. ხაჩიკიანი და სხვები. ბალეტის მსახიობები — სომხეთის სახალხო არტისტები: გ. გალსტიანი, ფ. ელანიანი, ს. მინასიანი, ლ. სემანოვა, ვ. ხანამირიანი და სხვები. მთავარი დირიჟორი — ...; რეჟისორი — ...; მთავარი ბალეტმაისტერი — ...; მთავარი ქორმაისტერი — ...
1939 წელს თეატრი დააჯილდოვეს ლენინის ორდენით.
ლვოვის ოპერისა და ბალეტის სახელმწიფო აკადემიური თეატრი (უკრ.: Львівський Державний академічний театр опери та балету імені Соломії Крушельницької; ინგლ. Lviv State Academic Opera and Ballet Theatre of Solomiya Krushelnytska), ოპერის თეატრი ქალაქ ლვოვშიუკრაინა. თეატრის შენობა აგებული 1897-1900 წლებში. მისი თავდაპირველი სახელი იყო დიდი თეატრი (პოლ.: Teatr Wielki; უკრ.: Великий міський театр), სანამ მას 1939 წელს საბჭოთა ხელისუფლება ამჟამინდელ სახელს დაარქმევდა.
ოდესის ოპერისა და ბალეტის ეროვნული აკადემიური თეატრი (უკრ. Оде́ський націона́льний академі́чний теа́тр о́пери та бале́ту) — უძველესი თეატრი ოდესაშიუკრაინაპოტიომკინის საფეხურებთან ერთად ყველაზე განთქმული ნაგებობაა ქალაქში.
პირველი ოპერის თეატრი გაიხსნა 1810 წელს, თუმცა 1873 წელს შენობა ხანძარმა გაანადგურა. თანამედროვე ნაგებობა ბაროკოსსტილში არქიტექტორებმა ფელნერმ და ჰელმერმა ააგეს 1887 წელს. შენობის ფოიე როკოკოს სტილშია გაფორმებული. შენობის უნიკალური აკუსტიკა სცენაზე ჩურჩულის გაგონების საშუალებას იძლევა დარბაზის ნებისმიერ კუთხეში. თეატრს რემონტი ბოლოს 2007 წელს ჩაუტარდა.
სამეფო დრამატული თეატრი (შვედ. Kungliga Dramatiska Teatern), შვედეთში ცნობილია როგორც Dramaten. თეატრის რვა მოქმედ სცენაზე წლიურად ათასამდე სპექტაკლს წარმოადგენენ. თეატრს თავის ამჟამინდელ არტ ნუვოს სტილის შენობაში 1908 წლიდან უდევს ბინა. შენობის არქიტექტორია ფრედრიკ ლილიეკვისტი. დეკორაციების შესრულებისას ცნობილი მსახიობები კარლ მილერსი და კარლ ლარსონი უფლისწულ ეუგენთან ერთად იღებდნენ მონაწილეობას.
თეატრის სამსახიობო სკოლაში Dramatens elevskola, არაერთი გამოჩენილი ხელოვანი სწავლობდა: გრეტა გარბო, ინგრიდ ბერგმანი, მაქს ფონ ზიუდოვი და სხვა.
სამსახიობო სკოლა მცირე ინსტიტუტებად 1967 წელს დაიყო.
ეროვნული თეატრი (Národní Divadlo) პრაღაში, ჩეხური ოპერის ალმა მატერი და ჩეხეთის ისტორიისა და ხელოვნების ეროვნული მონუმენტი.
ეროვნული თეატრი ერთ-ერთი უმნიშვნელოვანესი ნაწილია ჩეხური კულტურული ინსტიტუტებისა მდიდარი არტისტული ტრადიციით, შექმნილი ჩეხური საზოგადოების ყველაზე გამორჩეული პიროვნებების მხარდაჭერით. ამ ტრადიციის წყალობით შენარჩუნდა და განვითარდა ერის ყველაზე მნიშვნელოვანი ატრიბუტი - ჩეხური ენა და ჩეხური მუსიკისა და დრამატული აზროვნების ხედვა.
დღეს ეროვნული თატრი შედგება სამი სამხატვრო ანსამბლისგან - ოპერა, ბალეტი და დრამატურგია, რომელთა წარმოდგენები იმართება ეროვნული თეატრის ისტორიულ შენობაში, სახელმწიფო თეატრსა და კოლოვრატის თეატრში.













ბათუმის თეატრი



თეატრის შენობა

 
ბათუმს კარგა ხანს არ გააჩნდა  სათეატრო შენობა, იყო მხოლოდ პატარა ხის შენობა, რომელიც 1884 წელს ააგეს, რომელიც იტევდა 450 მდე მაყურებელს. მდებარეობდა ახლენდელი კონსტანტინე გამსახურდიას ქუჩაზე. შემდეგ შენობა გადაიტანეს ანანიევის მამულში. ახლანდელ ვაჟა ფშაველასა და მემედ აბაშიძის ქუჩების კვეთაში (ახლანდელი რესპუბლიკური ბიბლიოთეკის შენობა). ამიტომაც დაერქვა მას ანანიევის თეატრი. იგი დააანგრიეს 1890 წელს.
1889 წელს აგებული იყო საზოგადო საკრებულოს კლუბის შენობა. აქ იყო დიდი საცეკვაო დარბაზი, მაგრამ სცენა ძალზე პატარა იყო.  (შენობა დაიწვა 1900 წელს და აღდგენილი იქნა 1902 წელს) წლების განმავლობაში იმ შენობაში განთავსებული იყო ოფიცერთა სახლი.
1991 წელს ბათუმში თავისი რუსული დასის ჩამოყვანა დააპირა ანტრეპრენიორმა ტომსკიმ. მან ბათუმში სესაფერისი შენობა ვერ მონახა და გადაწყვიტა თეატრი საკუთარი სახსრებით მოეწყო. იმ დროს ბათუმში, ახლანდელ ბარათაშვილის ქუჩაზე, ვინმე ფრანგ ვაჭარ მარშოს ჰქონდა უზარმაზარი ფარღალალა სენობა, რომელსაც რკინეულობის საწყობად იყენებდნენ. ეს შენობა ტომსკიმ იჯარით აიღო და სახელდახელოდ თეატრდა გადააკეთა. სამ თვეს მართავდა იგი თავისი დასის წარმოდგენებს ამ შენობაში. ამის შემდეგ შენობა ასევე იჯარით აიღო ვექილმა იურკევიჩმა, შეალამაზა და წარმოდგენებისთვის აქირავებდა. შენობას რკინის თეატრი შეარქვეს, რადგანრკინისაგან იყო აგებული, ხოლო შიგნიდან კი შეფიცრული იყო. დარბაზი 900-მდე მაყუირებელს იტევდა, ამ შენობაში მართავდნენ წარმოდგენებს ბათუმის სცენისმოყვარეებიც და ჩამოსული პროფესიონალი მსახიობები. იურკევიჩი სცენისმოყვარეებს წარმოდგენებისათვის შენობას უფასოდ უთმობდა
1924 წელს დიდმა თოვლმა რკინის თეატრის სახურავი ჩაანგრია და ამ ნანგრევებზე შემდეგ საცირკო შენობა იქნა აგებული.
 
***
1952 წლის 19 მარტი ბათუმის თეატრის ისტორიის მნიშვნელოვანი დღეა. ამ დღეს საზეიმოდ გაიხსნა თეატრის ახალი შენობა. თეატრი აშენდა ცნობილი მოსკოველი არქიტექტორის ტეპლიცკის პროექტით. მშენებლობა დაწყებული იყო ჯერ კიდევ XX საუკუნის 30-იან წლებში, მაგრამ შეჩერდა მეორე მსოფლიო ომის დროს. შენობა აგებულია რკინა ბეტონით, ფართოდ არის გამოყენებული ცეცხლგამძლე მასალა. თეატრის ფასადი არქიტექტურულად გადაწყდა კლასიკური მოტივების მიხედვით. მოპირკეთდა მარმარილოთი. მაყურებელთა დარბაზი წრიული ფორმისაა, აქვს სამი იარუსი და იტევს 600-მდე მაყურებელს. დარბაზს ამშვენებს ბროლის ლამაზი ჭაღი, რომელიც დაამზადა სპეციალურად ბათუმის თეატრისათვის მოსკოვის ქარხანამ "როსკულპტორმა".
შესანიშნავია დარბაზის და ფოიეს მოხატულობა, რომელიც შესრულებულია მხატვარ ბ. ბენოს მიერ, სცენა მოწყობილი იყო თეატრალური ტექნიკის უკანასკნელი მიღწევების მიხედვით. თეატრს აქვს ხანძარსაწინააღმდეგო ლითონის ფარდა, რომელიც ჰყოფს დარბაზს სცენისგან.
თეატრის ახალი შენობის გახსნის დღეს საზეიმო სხდომის დამთავრების შემდეგ წარმოდგენილი იყო შალვა დადიანის პიესა "ნაპერწკლიდან" ვასო ყუშიტაშვილისა და შალვა ინასარიძის დადგმით.

 

ახმეტელის თეატრი

სანდრო ახმეტელის თეატრი დაარსდა 1981 წელს რეჟისორ ლერი პაქსაშვილის მიერ. 1988 წელს თეატრს მიენიჭა ცნობილი რეჟისორის სანდრო ახმეტელის სახელი.

სხვადასხვა წლებში აქ მოღვაწეობდნენ ქართული ხელოვნების თვალსაჩინო წარმომადგენლები. მათი სპექტაკლები მრავალჯერ იქნა აღიარებული და დაჯილდოებული. მიღებული აქვს სახელმწიფო, კოტე მარჯანიშვილისა და სანდრო ახმეტელის პრემიები.

თეატრს წარმატებული გასტროლები  ჰქონდა : 1990 წელს ზაგრებში და 1995 წელს კაიროს ფესტივალზე. 2011 წელს თეატრს შეუსრულდა 30 წელი.თეატრის მმართველი - თამაზ გოლაძე.

თეატრი ათონელზე


 ქართულ თეატრალურ სინამდვილეში დაიბადა კიდევ ერთი ახალი თეატრი. მან ბინა ძველი თბილისის ერთ–ერთ მყუდრო , თბილსურ ეზოში გიორგი ათონელის ქუჩაზე დაიდო და სწორედ აქედან წარმოიშვა მისი სახელწოდებაც "თეატრი ათონელზე".
      "თეატრი ათონელზე" ჯერ, მხოლოდ ხუთიოდე წლისაა, ამ მოკლე ხანში მან მოახერხა უკვე თავისი ადგილის დაკავება და რაც მთავარია თავისი სიტყვა თქვა.
      თბილისის ძველ უბანში, ერთ ლამაზ ეზოში, შეიძლება ითქვას ნაგავსაყრელად ქცეულ, მიტოვებულ სივრცეს გამოუჩნდა ადამიანი, რომელსაც უყვარს თეატრი და დააარსა თეატრი.
      "თეატრი ათონელზე" დამფუძნებელი ბ–ნი რეზო სალუქვაძე შეიძლება ითქვას თეატრზე შეყვარებული ადამიანია, მისივე სიტყვებიდან გამოდინარე – "ავად გავხდი თეატრით". აქედან გამომდინარე, შეუდგა თეატრალურ სამყაროში პატარა თეატრის ჩამოყალიბებას, და ასე 2003 წლის ზაფხულში დაიწყო პატარა კამერული თეატრის ისტორია
      ნელ–ნელა, ნაბიჯ–ნაბიჯ მიტოვებული, დანგრეული სივრცე თეატრად ყალიბდებოდა და 2004 წლის შემოდგომაზე დასრულდა რემონტი. თეატრი აღიჭურვა უახლოესი მუსიკალური და განათებების აპარატურით. ფართის სიმცირის მიუხედავად, მოხერხდა სამოცდათხუთმეტადგილიანი პარტერის, რვაადგილიანი ლიჟის და ათადგილიანი ბენუარის ლოჟის განთავსება. განსხვავებით სხვა პატარა თეატრებისგან, ჩვენი თეატრის ყოველი რიგი ერთი საფეხურით მაღლდება, მაყურებელს სპექტაკლის ყურებას და თავისუფლად ხერხდება მისი სრული აღქმა.
      თეარტის "თეატრი ათონელზე" დამფუძნებელი ბ–ნი რეზო სალუქვაძე პროფესიით ინჟინერ–მშენებელია და თეატრის დიდმა სიყვარულმა გადააწყვეტინა ასეთი ნაბიჯის გადადგმა – "ბავშვობის სურვილი განვახორციელე და შევქმენი თეატრი მსახიობებისათვის, ვისთვისაც თეატრი მთელი ცხოვრებაა". სწორედ ეს დიდი სიყვარული და რუდუნება იგრძნობა თეატრის ყველა კუთხეში. ამ თბილი გარემოს შექმნაში რიდან დაარსებისა ბ–ნ რეზოს გვერდით ედგა და უდგას ქალბატონი ნანა ფაჩუაშვილი. შოთა რუსტაველის სახელობის აკადემიური თეატრის მსახიობი, საქართველოს სახალხო არტისტი და სხვა და სხვა პრემიის ლაურეატი. ქალბატონი ნანა თეატრის სამხატვრო ხელმძღვანელია და იგი მართავს თეატრის მხატვრულ მხარეს, სწორედ მისი დაუღალავი შრომით განხორციელდა არაერთი საუკეთესო სპექტაკლის ხორცშესხმა აქვე უნად აღინიშნოს, რომ თეატრს არ ყავს შტატიანი დასი. აქ მსახიობები და რეჟისორები მოწვევით მუშაობენ. ესეც ჩვენს თეატრს განასხვავებს თავისი შინაარსით სხვა თეატრებისგან. თავის პატარა სივრცეში თეატრი ზირითადა ანხორციელებს მცირე ზომისა და მაშტაბების სპექტაკლებს.
      თეარტი "თეატრი ათონელზე" როგორც თეატრი შედგა 2004 წელს და სწორედ აქედან იწყება ერთი პატარა თეატრის, ჯერ–ჯერობით პატარა ისტორია.


სოხუმის თეატრი


     სოხუმის სახელმწიფო ქართულ თეატრს, რომელიც თავის ისტორიას 1885  წლიდან ითვლის, დიდი ისტორიული და შემოქმედებითი ტრადიციები აქვს. მის სცენაზე მოღვაწეობდნენ სახელგანთქმული მსახიობები და რეჟისორები. თეატრის რეპერტუარში მუდამ იყო წარმოდგენილი ქართული და უცხოური კლასიკა, თანამედროვეობის ამსახველი პიესები. თეატრი ყოველთვის ცდილობდა თავისი დროის მნიშვნელოვანი პრობლემები წარმოეჩინა სცენაზე.

                    XX საუკუნის 90-იან წლებში, ქართულ-აფხაზური კონფლიქტის შემდეგ თეატრი იძულებული იყო მშობლიური კუთხე დაეტოვებინა და თბილისში დაედო ბინა.
სოხუმის კ.გამსახურდიას სახელობის თეატრს საკუთარი შენობა არ გააჩნია სხვადასხვა დროს იგი წარმოდგენებს მართავდა შოთა რუსთაველის, კოტე მარჯანიშვილის, სანდრო ახმეტელის, სამეფო უბნისა და თავისუფალ თეატრებში. მიუხედავად ამისა, თეატრი აქტიურად მუშაობს _ დგამს ახალ სპექტაკლებს, მართავს გასტროლებს და მონაწილეობს საერთაშორისო თეატრალურ ფესტივალებში.
                      ამჟამად თეატრი სპექტაკლებს მართავს მარჯანიშვილის თეატრის მცირე დარბაზში.
                     2010 წლის თებერვლიდან, თეატრს ხელმძღვანელობს მსახიობი მერაბ ბრეკაშვილი. 

ქართული კულტურა, ქართული თეატრი და კინო


 
      ქართულ თეატრს აქვს გრძელი ისტორია. თეატრის უძველესი სახეობა იყო "სახიობა" (ძვ.წთ. III საუკუნდან ახ. წთ. XVII საუკუნემდე). ქართული ნაციონალური თეატრი დაარსდა 1791 თბილისში, მწერილის, დრამატურგის და დიპლომატის გიორგი ავალიშვილის მიერ (1769-1850). XX საუკუნეში რუსთაველის თეატრში იდგმებოდა უილიამ შექსპირის და გერმანელი დრამატურგის ბერტოლტ ბრეჩტის საერთაშორისო წარმოდგენები.
პირველი კინო საქართველოში დაარსდა თბილისში, 1886 წლის 16 ნოემბერს. პირველი ქართული დოკუმენტური ფილმი (აკაკი წერეთლის მოგზაურობა რაჭა –ლეჩხუმში) გადაიღო ვასილ ამაშუკელმა 1912წ. ამის შემდეგ, ალექსანდრე  წუწუნავამ 1916 წელს გადაიღო მხატრული ფილმი "ქრიტინე".
ომის შემდგომ პერიოდში ქართულ თეატრს და კინოს ჰქონდა კარგი რეპუტაცია მთელ საბჭოთა კავშირში. ამ პერიოდში ბევრმა ქართველმა რეჟისორმა მოიპოვა საერთაშორისო აღიარება. უნდა აიღნიშნოს, რომ პირველი თეატრი დაარსდა საქართველოში, გორში, სოფელ უფლისციხეში. უფლისციხე არის უძველესი კლდეში ნაკვეთი ქალაქი. ჩვენს წელთაღრიცვამდე II საუკუნის ბოლოს. უფლისციხე იყო განვითარებული ქალაქი, რომელიც მდებარეობდა აბრეშუმის დიდ სავაჭრო გზაზე.
 სტუმრებს ეხლაც შეუძლიათ იარონ ანტიკურ ქუჩებზე, ნახონ კლდეში გამოკვეთილი თეატრი, სამეფო დარბაზები და აფთიაქები. ბეღელის ნარჩენები, ყურძნის შესანახი ჭურჭლის ნაწილები გვაძლევენ საშუალებას ვიქონიოთ წარმოდგენა ადგილობრივი მოსახლეობის ყოველდღიურ ცხოვრებაზე.

რუსთაველის ეროვნული თეატრი, ტატიშევს და არქიტექტორ ალექსანდრე შიმკევიჩის დიზაინით არის აშენებული. ისაი პიტოევმა დაიწყო თეატრის რეკონსტრუქცია და თეატრი ამავდროულად გადააკეთა სავაჭრო სახლად. თეატრის შენობის აღდგენა დაიწყო 1998 წლის 18 თებერვალს.
1901 წლის 7 თებერვალს გაზეთი "ივერია" წერდა: "6 თებერვალს, დღის ორ საათზე, ქართველ ხელოვანთა საზოგადოების შენობა აკურთხეს გოლოვინის მოედანზე.
 შიმკევიჩის და ტატიჩევის გამოყენებული აქვთ როკოკოსა და ბაროკოს სტილის ფორმები. პირველად შენობა ფუნქციონირებდა როგორც ხელოვანთა საზოგადოების კლუბი და ასევე გამოყენებული იყო სხვადასხვა მიზნებისთვის.

პირველ სართულზე იყო მაყურებელთა ჰოლი, ხოლო მეორე სართულზე იმართებოდა კონცერტები. რესტორანი "ანონა" იყო ნახევრად სარდაფში, რომელიც შემდეგ გადაკეთდა კაფე-რესტორნად "ქიმერიონად" და ეს იყო ცისფერყანწელების რესტორანი. (ქართველ პოეტთა კავშირი). ცისფერყანწელთა თხოვნით, სარდაფის კედლებს დეკორაციები გაუკეთა სერგეი სუდეიკინმა. მათთან ერთად მუშაობდა სახელგანთქმული მხატვარი ლადო გუდიაშვილი, დავით კაკაბაძე, კირილე ზდანიევიჩი და ზიგმუნდ ვალიშევსკი. მათ მოგვიანებით შეუერთდა ირაკლი კაკაბაძე, რომლის სახელი მნიშვნელოვანია ქართული კულტურისთვის.
საბჭოთა პერიოდში მათი შედევრები იკრძალებოდა და სამწუხაროდ ჩვენამდე ძალიან ცოტამ მოაღწია. მიხეილ ვორონცოვის დახმარებით დაიწყო ძველი ოპერის თეატრის მშენებლობა 1847 წელს და გაგრძელდა 4 წელი. თეატრის დიზაინი ეკუთვნის იტალიელ არქიტექტორს ანტონიო სკუდიერს. თეატრის შენობა მთელს კავკასიაში იყო ყველაზე დიდი, რომელიც განკუთვნილი იყო 800 ადამიანისთვის. ძველი ოპერა მდებარეობდა თავისუფლების მოედანზე. შემდეგ აშენდა ახალი ოპერა რუსთაველის გამზირზე, შრეტერის დიზაინით. ეს თაეტრი ცნობილია როგორც "საგანძურის თეატრი", განკუთვნიალია 1200 ადამიანისთვის და ფუნქციონირებს დღესაც. ოპერის თეატრი გაიხსნა 1896 წლის 3 ნოემბერს , მიხაილ გლინკას ოპერით "ივან სუსანინი". შენობა მორთულია მაურიტული სტილით, ვიწრო სვეტებით და ლამაზი ორნამეტებით. წინა შესასვლელში არის მაურიტული სტილის ჭერი.

შენობის რეკონსტრუქცია დაიწყო 1982-1987 წლებში. აღდგენით სამუშაოებს ხელმძღვანელბდა არქიტექტორი ოთარ ნახუცრიშვილი, რომელმაც თეატრის ფასადებს დაუბრუნა თანამედროვე სახე. ამირან გოგოლაძემ აღადგინა "ქიმერიონის" ფრესკა. თეატრს აქვს სამი სცენა, რომელიც შეესაბამება თანამედროვე სტანდარტებს. მთავარი სცენა (783 ადგილით), საშუალო სცენა (300 ადგილით) და ექსპერიმენტალური სცენა (182 ადგილით). თეატრი საამაყოა იმითაც, რომ არის დარბაზები კონფერეციებისთვის, საშუალო ზომის ვესტიბიული დ პატარა ოთახი სტუმრებისთვის. 1949 წლის 9 იანვარს ოპერა მთლიანად დაიწვა. გადარჩა მხოლოდ გარეთა ფასადი. შენობა აღადგინეს ფოტოების მიხედვით.
ქართული თეატრის ისტორია წარმოუდგენელია "მარჯანიშვილის თეატრის" გარეშე. თეატრი დაარსდა კოტე მარჯანიშვილის მიერ 1928 წელს ქუთაისში. თეატრმა ეს სახელწოდება მიიღო კოტე მარჯანიშვილის გარდაცვალების შემდეგ 1933 წელს. ანტიკური, თანამედროვე და კლასიკური დრამები ამჟამადაც იდგმება თეატრის სცენაზე. ყველა ეს წარმოდგენა არის არის უნიკალური და თეატრის სიამაყე. მარჯანიშვილის თეატრი საზღვარგარეთ ხშირად მიდიოდა გასტროლებზე.  წარმატებული გასტროლები კვალს ტოვებდა ქართულ ნაციონალურ კულტურაში. ქართველი მაყურებელი არის პრიორიტეტი მარჯანიშვილის თეატრისთვის.  

კოტე მარჯანიშვილის თეატრის ისტორია


    1928 წელს კოტე მარჯანიშვილმა შემოიკრიბა ახალგაზრდა მსახიობები, მხატვრები, კომპოზიტორები, ახალგაზრდა რეჟისორები  და ქუთაისში ახალი II ქართული სახელმწიფო თეატრი დააარსა. ამ თეატრს ქუთაის-ბათუმის თეატრიც ეწოდებოდა, რადგან იგი ბათუმშიც წარმოადგენდა თავის სპექტაკლებს. ბათუმში შედგა პოლიკარპე კაკაბაძის "ყვარყვარე თუთაბერის" პრემიერა.

პირველ სეზონში დაიდგა:ერნესტ ტოლერის "ჰოპლა, ჩვენ ვცოცხლობთ!" 1928 წ,; 
ბერნარდ შოუს "წმინდა ქალწული" 1928 წ,;
ლოპე დე ვეგას "ცხვრის წყარო" 1928 წ,;
შალვა დადიანის "კაკალ გულში" 1928 წ.;
ვსევოლოდ კირშონის "ლიანდაგი გუგუნებს" 1929 წ,;
კარლ გუცკოვის "ურიელ აკოსტა" 1929 წ,; 
კარლო კალაძის "როგორ" 1929 წ,;
პოლიკარპე კაკაბაძის ”ყვარყვარე თუთაბერი” 1929წ.;
დავით ჩიანელის ”რაილი” 1929წ.;
დემნა შენგელაიას”თეთრები” 1929წ.;
ალექსანდრე ქუთათელის "შუაღამემ გადაიარა" 1929 წ.; 

   პირველ წლებში დასს ამშვენებდნენ მსახიობები - ქალებატონები: მარო აბრამიშვილი, ვერიკო ანჯაფარიძე, ბაბო გამრეკელი, მერი დავითაშვილი, ელენე და ირინე დონაურები, ანეტა დონჟანელი, სოფიკო ვაჩნაძე, სესილია თაყაიშვილი, მალიკო მრევლიშვილი, ელენე სიბილა, ანეტა ქიქოძე, მედეა და მერი ქორელები, თინა ჩარკვიანი, ცეცილია წუწუნავა, ხათუნა ჭიჭინაძე, ივლიტა ჯორჯაძე, მოგვიანებით - ტასო აბაშიძე და ელისაბედ ჩერქეზიშვილი; ბატონები: კაპია აბესაძე, ჭიჭიკო ბეგალიშვილი, მიხეილ ბერიაშვილი, კუკური გოგიაშვილი, შაქრო გომელაური, ნიკო გოცირიძე, ვასო გოძიაშვილი, სერგო ზაქარიაძე, აკაკი კვანტალიანი, პიერ კობახიძე, გრიგოლ კოსტავა, ალექსანდრე მაღლაკელიძე, მიხეილ მეძმარიაშვილი, პოკო მურღულია, ალექსანდრე ჟორჟოლიანი, მიხეილ სარაული, ალექსანდრე სიხარულიძე, მიხეილ სულთანიშვილი, შალვა ღამბაშიძე, ვლადიმერ ჩომახიძე, უშანგი ჩხეიძე, დუდე ძნელაძე, სერგო ჭელიძე, პავლე ჯალაღონია, შალვა ჯაფარიძე, მოგვიანებით - ალექსანდრე იმედაშვილი და იუზა ზარდალიშვილი. მხატვრები: დავით კაკაბაძე, ელენე ახვლედიანი, ლადო გუდიაშვილი, ევგენი ლანსერე, იოსებ შარლემანი, მარჯანიშვილის აღმოჩენა -  პეტრე ოცხელი; კომპოზიტორები:კოტე მეღვინეთუხუცესი, შალვა მშველიძე, ანდრია ბალანჩივაძე, თამარ ვახვახიშვილი, ქორეოგრაფი - დავით მაჭავარიანი.

   კოტე  მარჯანიშვილი აქტიურად თანამშრომლობდა ქართველ დრამატურგებთან - შალვა დადიანთან ,პოლიკარპე კაკაბაძესთან, კარლო კალაძესთან, დემნა შენგელაიასთან . . .  რეჟისორს სწამდა, რომ თეატრს მჭიდრო კავშირი უნდა ჰქონოდა ქართულ მწერლობასთან.

1930 წელს თეატრმა პირველი გასტროლები ჩაატარა ხარკოვსა და მოსკოვში. წარმოადგინეს სპექტაკლები: "ჰოპლა, ჩვენ ვცოცხლობთ!", "როგორ", "ურიელ აკოსტა", "კაკალ გულში", 'თეთრები", "ხატიჯე", "ცხვრის წყარო" და  პანტომიმა "ხანძარი".

   განსაკუთრებული მოწონება ხვდა წილად კარლ გუცკოვის "ურიელ აკოსტას" და ხაზგასმით აღინიშნა ვერიკო ანჯაფარიძის ივდითისა და უშანგი ჩხეიძის ურიელის გამარჯვება.

      "ურიელ აკოსტა" კოტე მარჯანიშვილის ერთ-ერთი საუკეთესო სპექტაკლია. პირველი შემსრულებლები იყვნენ: ურიელი - უშანგი ჩხეიძე , ივდითი - ვერიკო ანჯაფარიძე,დე სილვა - შალვა ღამბაშიძე, ბენ აკიბა - ალექსანდრე ჟორჟოლიანი. 
   1972 წელს ვერიკო ანჯაფარიძემ აღადგინა "ურიელ აკოსტა". ურიელს თამაშობდა კოტე მახარაძე, ივდითს - სოფიკო ჭიაურელი.

   ხარკოვისა და მოსკოვის შემდეგ თეატრი საგასტროლოდ თბილისს ეწვია. მთავრობის 1930 წლის დადგენილებით II ქართული სახელმწიფო დრამის თეატრი კოტე მარჯანიშვილის ხელმძღვანელობით თბილისში გადმოიყვანეს და ზუბალაშვილების სახალხო სახლი გადასცეს, სადაც თეატრი დღესაც განაგრძობს მოღვაწეობას.

   კოტე მარჯანიშვილი ახლად დაარსებულ თეატრში სულ ხუთი სეზონის განმავლობაში მოღვაწეობდა და დადგა 26 სპექტაკლი. მას გვერდში ედგნენ ახალგაზრდა რეჟისორები: დოდო ანთაძე, ვახტანგ აბაშიძე, გრიგოლ სულიაშვილი, ნიკო გოძიაშვილი, სერგო ჭელიძე.

1933 წელს,  მარჯანიშვილის გარდაცვალების შემდეგ, თეატრს სათავეში ჩაუდგნენ მისი უახლოესი მოწაფეები:  სამხატვრო ხელმძღვანელი - უშანგი ჩხეიძე, სარეჟისორო კოლეგიის წევრები - შალვა ღამბაშიძე, ვერიკო ანჯაფარიძე  ; დირექტორი - დოდო ანთაძე ; მთავარი მხატვარი - დავით კაკაბაძე.

      წლების განმავლობაში თეატრში სპექტაკლებს დგამდნენ თავად მსახიობებიც  –  ვასო გოძიაშვილი, შალვა ღამბაშიძე, აკაკი კვანტალიანი, ვერიკო ანჯაფარიძე, სოფიკო ჭიაურელი ...  
   მარჯანიშვილის თეატრში არაერთი ცნობილი რეჟისორი მოღვაწეობდა. ერთ-ერთი მათგანი გახლდათ ვასილ ყუშიტაშვილი. იგი აქტიურად მონაწილეობდა საფრანგეთის თეატრალურ ცხოვრებაში, "მუსიე ყუშიტას" სახელით, მიწვევით მუშაობდა ფირმენ ჟემიესთან "ანტუანის" თეატრში, ხოლო შემდგომ, ცნობილ ფრანგ მსახიობთან შარლ დიუვალთან ერთად შექმნა ახალი თეატრი "ატელიე". 

რეჟისორ ვასილ ყუშიტაშვილის სპექტაკლები:ილია ჭავჭავაძის "კაცია-ადამიანი?!", (1954 წ.)
უშანგი ჩხეიძის "გიორგი სააკაძე", (1939 - 1940 წწ.)
ა. სამსონაძის "ბაგრატიონი", (1944 წ.)
მიხეილ ლერმონტოვის "მასკარადი", (1946 წ.)
ფრიდრიხ შილერის "მარიამ სტიუარტი", (1955 წ.)
მიხეილ მრევლიშვილის "ზვავი". (1956 წ.)
უილიამ შექსპირი ”რიჩარდ III” (1957 წ.) მთავარ როლში - ვასო გოძიაშვილი
და სხვ.

რეჟისორ არჩილ ჩხარტიშვილის სპექტაკლები:ვ.პატარაია ”სანაპიროზე” (1950 წ.)
ი.მოსაშვილი ”მისი ვარსკვლავი” (1951 წ.)
ვაჟა-ფშაველა ”მოკვეთილი” (1956 წ.) მთავარ როლში ოთარ მეღვინეთუხუცესი
ევრიპიდე ”მედეა” (1962 წ.) მთავარ როლში ვერიკო ანჯაფარიძე
და სხვ.


ამ პერიოდში თეატრში იდგმებოდა:
პოლიკარპე კაკაბაძის "კოლმეურნის ქორწინება" (დადგა შალვა ღამბაშიძემ) გვირისტინე – სესილია თაყაიშვილი, ლომკაცა – გრიგოლ კოსტავა, ირინე – ანეტა დონჟანელი, ხახული – აკაკი კვანტალიანი და ხარიტონი გიორგი შავგულიძე ...  
ლავრენტი არდაზიანის "სოლომონ ისაკიჩ მეჯღანუაშვილი"

ალექსანდრე დიუმას "მარგარიტა გოტიე" გენიალური ვერიკო ანჯაფარიძის შესრულებით (დამდგმელი რეჟისორი ბორის გამრეკელი)

კიტა ბუაჩიძის კომედია "მკაცრი ქალიშვილები"  (დამდგმელი რეჟისორი ბორის გამრეკელი).

   1941 წელს ვასო გოძიაშვილმა აღადგინა კოტე მარჯანიშვილის სპექტაკლი - ლოპე დე ვეგას "ცხვრის წყარო", იმავე სეზონში, 1942 წელს ვასილ ყუშიტაშვილმა დადგა ავქსენტი ცაგარელის  "ხანუმა". ხანუმას როლს ელისაბედ ჩერქეზიშვილი  ასრულებდა.

მეორე მსოფლიო ომის წლებში თეატრში იდგმებოდა : ლევან გოთუას "მეფე ერეკლე" (დამდგმელი რეჟისორი ვახტანგ ტაბლიაშვილი), მეფე ერეკლეს როლს ასრულებდა ვასო გოძიაშვილი; გიორგი მდივნის "პარტიზანები", (დამდგმელი რეჟისორი ვასო ყუშიტაშვილი),
კონსტანტინე სიმონოვის "მელოდე" (დამდგმელი რეჟისორი ვასო ყუშიტაშვილი) ,
მიხეილ ჯაფარიძის "ჟამთაბერის ასული" (დამდგმელი რეჟისორი შალვა ღამბაშიძე),
ა. სამსონაძის "ბაგრატიონი" (დამდგმელი რეჟისორი ვასო ყუშიტაშვილი),  ბაგრატიონი - სერგო ზაქარიაძე  და სენ-პრი - გიორგი შავგულიძე ,
ლევან გოთუას "უძლეველნი" (დამდგმელი რეჟისორი ვახტანგ ტაბლიაშვილი),
ილია ჭავჭავაძე ”კაცია-ადამიანი?!” (რეჟისორი ვასილ ყუშიტაშვილი), ლუარსაბი - ვასო გოძიაშვილი, დარეჯანი - ცეცილია წუწუნავა, ლამაზისეული - ნინო ჩხეიძე.

უილიამ შექსპირის დრამატურგია მარჯანიშვილის თეატრში:
"ოტელო" (დადგა კოტე მარჯანიშვილმა, 1932 წ), ოტელო - შალვა ღამბაშიძე, იაგო – უშანგი ჩხეიძე, დეზდემონა – ვერიკო ანჯაფარიძე, ემილია – თამარ ჭავჭავაძე.
"ჭირვეული ცოლის მორჯულება" (დადგა შალვა ღამბაშიძემ, 1944წ).
"რომეო და ჯულიეტა" (დადგა ვახტანგ ტაბლიაშვილმა, 1949წ),
"მეთორმეტე ღამე" (დადგა რეჟისორმა რამაზ ჭიაურელმა, 1950 წ),
”ანტონიუსი და კლეოპატრა” (დადგა ვახტანგ ტაბლიაშვილმა, 1951 წ.)
"რიჩარდ III" (დადგა ვასილ ყუშიტაშვილმა, 1957წ),
"აურზაური არაფრის გამო" (დამდგმელი რეჟისორი ლილი იოსელიანი,1963 წ),
”მაკბეტი - (სცენები ტრაგედიიდან, დადგა დოდო ალექსიძემ, 1972 წ.)
"ოტელო" (დადგა თემურ ჩხეიძემ, 1982 წ). ოტელო –ოთარ მეღვინეთუხუცესი, იაგო – ნოდარ მგალობლიშვილი, დეზდემონა – მარინა ჯანაშია, ემილია – გურანდა გაბუნია
”ფოლსტაფი” (დადგა გოგი თოდაძემ, 1989 წ.)
"ანტონიუსი და კლეოპატრა" (დადგა ჰილარი ვუდმა, 1991 წ).
”მეფე ლირი” (დადგა დავით დოიაშვილმა, 1995 წ). მეფე ლირი - ოთარ მეღვინეთუხუცესი
”ზაფხულის ღამის სიზმარი” ( დადგა ლევან წულაძემ, 2006 წ).

რეჟისორ ლილი იოსელიანის სპექტაკლები:
ვ.გაბესკირია ”გაზაფხულის დილა”  (1952 წ.) მთავარ როლში ელენე ყიფშიძე
ი.გალანი ”სიყვარული გარიჟრაჟზე” (1953 წ.)  მთავარ როლებში ვერიკო ანჯაფარიძე, სესილია თაყაიშვილი
რევაზ თაბუკაშვილი ”რაიკომის მდივანი” (1954 წ.) მთავარ როლში სერგო ზაქარიაძე
ბერნარდ შოუ ”პიგმალიონი” (1955 წ.) მთავარ როლებში სერგო ზაქარიაძე, მედეა ჯაფარიძე, აკაკი კვანტალიანი
რევაზ თაბუკაშვილი ”რას იტყვის ხალხი” (1956 წ.)
მაქსიმ გორკი ”ფსკერზე”  (1957 წ.) მთავარ როლებში თენგიზ არჩვაძე, ოთარ მეღვინეთუხუცესი, ლეო ანთაძე
და სხვ.

რეჟისორ დიმიტრი ალექსიძის სპექტაკლები:
ფრიდრიხ შილერი ”დონ კარლოსი” (1971 წ.) მთავარ როლებში კოტე მახარაძე, იაკობ ტრიპოლსკი, ირაკლი უჩანეიშვილი, ელენე ყიფშიძე
ა.კორნეიჩუკი ”ხსოვნა გულისა” (1971 წ.) მთავარ როლებში ვასო გოძიაშვილი, ვერიკო ანჯაფარიძე
სოფოკლე ”ანტიგონე” (1971 წ.) ანტიგონე - სოფიკო ჭიაურელი, კრეონი - ტარიელ საყვარელიძე, ისმენე - ნანი ჩიქვინიძე
ნიკოლაი გოგოლი ”ქორწინება” (1972 წ.) მთავარ როლში სოფიკო ჭიაურელი
უილიამ შექსპირი ”მაკბეტი - სცენები ტრაგედიიდან” (1972 წ.)
მიხეილ ჯავახიშვილი ”კვაჭი კვაჭანტირაძე” (1974 წ.) მთავარ როლში კოტე მახარაძე
და სხვ.

რეჟისორ ლევან მირცხულავას სპექტაკლები:
ა.გეწაძე ”წმინდანები ჯოჯოხეთში” (1967 წ.)
კონსტანტინე გამსახურდია ”მთვარის მოტაცება” (1968 წ.)
ი.ვოლჩეკი ”სასამართლო ქრონიკა” (1969 წ.)
ვაჟა-ფშაველა - 2 პოემა ”ალუდა ქეთელაური” ”სტუმარ მასპინძელი” (1970 წ.)
და სხვ.

რეჟისორ გიგა ლორთქიფანიძის სპექტაკლები:
კარლო გოლდონის "სასტუმროს დიასახლისი” ( 1952 წ.) მირანდოლინა – ვერიკო ანჯაფარიძე და რიპა ფრატა – სერგო ზაქარიაძე
მარიკა ბარათაშვილის "მარინე" ( 1958 წ.) მარინე - მედეა ჯაფარიძე
ნოდარ დუმბაძის "მე, ბებია, ილიკო და ილარიონი" (1960 წ.) ბებია - სესილია თაყაიშვილი, ზურიკელა - ლეო ანთაძე
ნოდარ დუმბაძის ”მე ვხედავ მზეს” (1962 წ.)
ვ.კოროსტილიოვი ”მარტოობის დღესასწაული” (ფიროსმანის ბრჭყალებში) მთავარ როლში ოთარ მეღვინეთუხუცესი
ნოდარ დუმბაძე ”საბრალდებო დასკვნა” (1976 წ.)
სოფოკლეს "ოიდიპოს მეფე" (1978 წ.) ოიდიპოსი - ოთარ მეღვინეთუხუცესი, იოკასტა - მედეა ჯაფარიძე
და სხვ.

1975 წელს მიხეილ თუმანიშვილმა მარჯანიშვილის თეატრში დადგა ფრიდრიხ დიურერმარტის ტრაგი-კომედია ”მილიარდერის ვიზიტი” (მთავარ როლებში - თენგიზ არჩვაძე, სოფიკო ჭიაურელი, თამილა ლასხიშვილი)
რეჟისორ თემურ ჩხეიძის სპექტაკლები:ჰენრიკ იბსენის "მოჩვენებანი” (1976 წ.) ფრუ ალვინგი - ვერიკო ანჯაფარიძე, პასტორ მანდერსი - აკაკი ვასაძე
ლეო ქიაჩელი ”ჰაკი აძბა” (1981 წ.) მთავარ როლებში: ოთარ მეღვინეთუხუცესი, ნოდარ მგალობლიშვილი, ირაკლი უჩანეიშვილი, მალხაზ მებურიშვილი, თამარ სხირტლაძე
უილიამ შექსპირი ”ოტელო” (1982 წ.)
მიხეილ ჯავახიშვილი ”ჯაყოს ხიზნები”  (1984 წ.) მთავარ როლებში: ნოდარ მგალობლიშვილი, ნანი ჩიქვინიძე, გივი ჩუგუაშვილი
და სხვ.

რეჟისორ მედეა კუჭუხიძის სპექტაკლები:კარელ ჩაპეკის "დედა" (1965წ.) მთავარ როლებში: ვერიკო ანჯაფარიძე და ნოდარ მგალობლიშვილი ;
ლალი როსება ”პრემიერა” ( 1979 წ.)
მონძაემონ ჩიკამაცუ "შეყვარებულთა თვითმკვლელობა ციურ ბადეთა კუნძულზე'' ( 1981 წ.) მთავარ როლებში რეზო ჩხიკვიშვილი, ნანი ჩიქვინიძე, გურანდა გაბუნია, მარლენ ეგუტია
ლალი როსება ”პროვინციული ამბავი” ( 1981 წ.)
ლალი როსება ”სიყვარულის მზე” (1982 წ.)
ლალი როსება ”სახლის ანგელოზები” ( 1997 წ.)
და სხვ.

1989 წელს ქართული თეატრის სცენაზე პირველად დაიდგა გრიგოლ რობაქიძის ”გრაალის მცველნი”, რეჟისორი დავით ანდღულაძე.